
Däcket som blottlagst våren 2008 (se bilder på separat sida) hade vid upptaget i oktober 2008 tagit mycket stryk - men bara på ytan! Sikaflexen hade hållit helt torrt!
 Borttagning av yttre avbärarlisten. Originalduken var dragen ända dit ut!
 Duken är original från 1958 och kopparnubbarna var fortfarande i bra skick!
 Yttre granbrädan på däck var ganska hårt åtgången av fukt. Träpluggarna var olika hårt angripna

 Fotlisten på däck var en ordentlig utmaning. Alla skruvar var av koppar och många var svårt angripna. Ett antal skruvskallar gick av oavsett hur försiktig jag var.
 Akterdäcket har förstärkningar för motorfästet och även under dessa låg originalduk.
 En mahognybräda längst akterut på däck skyddade också duken.


Akterdäcket rensat.  Ruffens förliga del hade också en mahognyplanka som skydd. Under denna hade mycket fukt samlats. Mastfotens fäste hade en övre metalldel och en undre träfot. Under däck syns en del svartträ. Nedan ser Du hur det såg ut under, ca 10 kvadratcentimeter rutten granribb.
 I slutet av november 2008 hade jag fått loss alla grabbräcken, ventiler, lister, pluggar och skruvar så jag kunde ta bort duken på rufftaket. Under fanns lite fukt, som vanligt vid mest vid kanterna.
  Slipning av däck och ruff (nedan)...
   ...och av undervattenskroppen. Det vackra lärkträt har börjat komma fram.  På grund av envisa förkylningar och maskiner som inte klarade kraven var arbete försenat ca 1 månad, under perioden februari - mars 2009.
Efter inköp av en IR-lampa eller "Kitt-lampa" så blev det fart på borttagningen av målningen på bordläggning och botten. Man vämer upp färgen 30-90 sekunder (beroende på yttertemperatur) och skrapar sedan bort den - avsevärt lättare än att slipa! Slipning behövdes naturligtvis också, men nu gick det betydligt fortare.
 Den 22 mars blev babordssidan i huvudsak klar.Lärkträets värme lös igenom. Styrbordssidan påbörjades.

 Båten har varit blåmålad från andra året (1959/1960), men nu var det dags att renskrapa henne.
 Fören och styrbordssidan skrapades under påskveckan med hjälp av mor och hennes sambo Sune. Själv arbetade jag med ruffens framsida som i nederkant inombords var vattenskadat. Även mastbalken hade en gammal lagning som inte blivit bättre med åren.
 Ruffen öppen "Ventilationsfönster" förut!
 Babords hörn inifrån. (Ovan) Ruffens övre del var starkt, torrt och ... välspikat! OBS!Originalduken neddragen innanför ruffens främre vägg!
 Mastbalkens gamla lagning borttagen. Mastbalken urgröpt och dåliga granribbor på däck. Balken förstärks med inlaga av epoxilimmad ek.
Bortmontering av vinschar och -fästen. Originalduken från 1958.
 Bomullusnåten tittar fram på ett ställe i fören. Kaffepaus i påsksolen för förstärkningsbesättningen.

Nedan: Slipningen färdig! Första mallningen och måttning av duken gjordes i två arbetslag, tog ca 4 timmar
 Behandling av däck och rufftak med Owatrol D1 påbörjades 25 och 26 april.
 Färdigslipat 090501... och så på med olja! Både utifrån och inifrån. Totalt har båten strukits med 5 lager Owatrol D1 (varav de tre första vått i vått under vardera ~3 timmar)

 Resultat: det vackra lärkträet träder fram (liksom skavankerna), men snyggt blir det!!!
 Underbart att se resultat av renskrapningen! Jämför nedan:

Sedan fick vi ruffens framsida på plats, en bit afrikansk mahogny. Kopparskruvar importerades i olika dimensioner från Topplicht i Hamburg. Bra och snabb leverans!  Inombords såg mahognyn bra ut, även om tätningen inte var perfekt, åtgärdades med Sikaflex. Båtens långa tid på land,(ca 9 månader) gjorde också att jag räknade med att hon sväller ihop något när hon kommer i sjön.
 De granribbor som varit dåliga ersattes med West Epoxy, främst de dikt an mot ruffens framsida.

Nedan: Den 24 maj var det dags att få däcket och rufftak målat med zinkvitt en första gång. Zinkvitt fungerar som mögelskydd mellan däck och duken.Två strykningar behövs med gott om tid för torkning.

Istället för pluggar har jag provat att fylla ut nit- och skruvhålen med Tonkinois transparenta oljespackel. Torktiden är lång men resulatet blev bra. Man kunde dock bara fyll i en gång. En andra fyllning var jag tvungen att slipa bort. Slipning rekomenderas. Nedan syns nithålen efter en första omgång
 Även bommen och rodret renskrapades och oljades in(nedan t.v.)
 Ovan: Duken klipptes till den 7 juni i klubbhuset.
Borden har oljats med fem omgångar Owatrol D1 och tre omgångar D2, resultatet blir snyggt! Se nedan.
Dukningen påbörjades 13 juni och avslutades den 14:e. Äntligen! Roligt även om regnet stod som spön i backen utanför båthuset (och delvis inuti)! Dukningen gick bra tack vare noggrann mallning (två gånger) och en god vän med starka nypor.
Bomullsduken är 100% bomull, 740 gr/kvm, klippt i ett enda stycke med 2,20 m bredd, knappt 8 m längd (samt 2 m till det välvda rufftaket) inköpt hos Råseglarhuset i Stockholm.

 Fäste gjorde jag med de beställda rostfria häftklammrarna (14 mm) och den elektrisk häftpistolen, båda från Bosch, som fungerade utmärkt. Dimensionen 14 mm gav bra fäste även med dubbelvikt duk.  
 Den 14 juni blev dukningen klar och duken mättades en första gång med kokt linolja (bilderna ovan t.h.) Bedömd torktid var en vecka.Den 27 juni var det dags för en andra omgång med linolja. Första gången ösregnade det i tre dagar, nu var det cirka +27 grader varmt! Torktiden minskade, men målningen fick vänta. Vattenlinjen målades och de nya listerna började förberedas genom förborrning, försäkning och måttning.

 ...och så en erfarenhet till. Som Du säkert vet kan linoljeindränkta trasor självantända. Det gjorde de lördagden den 27/6. Efter lite pyrande så tog det efter cirka en timme ordentlig fyr! Turligen nog var jag dels på plats, dels hade jag trasorna (som jag använde för att torka bort överflödig linolja som droppade från från däcksarbetet) i en plåtburk och upptäckte pyrandet i tid. Se alltid till att bränna upp gamla trasor eller dränka dem i vatten! Det hade kunnat bli en stor brasa - synd på allt arbete med en sån skönhet!
Så var det dags att måla däcket med International Interdeck, Creme, första lagret målades 4/7. Naturligtvis, efter nästa tre veckors oavbrutet solsken med +25-30 grader var det dags för regn och åska på eftermiddagen. Däcket klarade dock den första regnskuren. Jag hann även olja in huvuddelen av listerna.
Andra omgången målning skedde 5/7 och däcket torkade efter cirka 5h. Sedan började jag sätta tillbaka de oljade listerna med kopparskruvar och tätade med Sikaflex. Styrbords yttre avbärarlist, i tre laskade delar är på plats, nedan.

 En del lister kvar, vinschfästenas renskrapade mahogny lyser vackert efter inoljning!
 Styrbords och babords kantlister på plats, liksom knapar på för- och akterdäck.
 Den 15 juli "föll täckelsen" och Veronica fick komma ut i solljuset, båthuset revs och nu kunde man se hur Veronica utvecklats, se bilderna nedan.

 Torsdagen den 16 juli 2009 var det dags för sjösättning. Ruffventilerna var ej på plats, ej heller mastfoten, en del pluggningar var kvar, vissa lister saknades, men sådant kan ordnas i sjön.
Sjösättning 16 juli 2009 Efter nästan 9 månaders väntan var det dags att lyfta i Veronica.


 ...men hon hade torkat ut väldigt mycket! Den förberedda elektriska länspumpen på 9000 l/h räckte inte alls! Hängande i lyftstropparna i flera timmar inköptes ytterligare en länspump på 9000l/h och sedemera ytterligare två pumpar på 13 000 l/h! Först med fyra samtidiga länspumpar kunde vattenmassorna börja behärskas.

  Efter tre-fyra timmar kunde jag gå ner på två länspumpar som pumpade hela natten. Efter fyra dagar kunde jag gå ner på en pump. Sedan blev det handpumpning resten av säsongen. Hon har under 2009 tagit in en hel del vatten nedifrån. Detta behöver åtgärdas till kommande år.
I övrigt kvarstår nu inredning, sittbrunn och durkar att arbeta med - det tar ju aldrig slut. Härutöver måste masten bytas ut och vid upptaget lyckades man lägga ett sling under rodret som...
...delvis knäcktes och nu måste bytas!
Träbåt ÄR roligt! Men det är segling också!! Fortsätt och följ arbete med Veronica! |
 |
|